Digitale Leesclub

Digitale Leesclub

4e keer 'Digitale Leesclub' voor Okan

Digitale Leesclub: ervaringenPosted by Vincent Fri, April 28, 2017 14:08:27
Okan klas 803

Vandaag ging klas 803 aan de slag met het boek 'De griezels' van Roald Dahl. Om er meteen in te vliegen kregen de jongeren een woordzoeker voorgeschoteld. Woorden zoals 'stinkkaas' en 'knobbelneus' moesten de jongeren elimineren tot ze uiteindelijk nog een aantal letters over hadden. Deze letters vormden de titel van het boek van vandaag.

Tijdens het lezen van het boek lieten de jongeren hun fantasie spreken! Zo kregen ze een aantal post-its waarbij ze hun idee van het uiterlijk van meneer Griezel op konden neerpennen.

Vervolgens maakten de jongeren kennis met het computerprogramma Paint. Hierin kregen ze de kans om hun fantasierijk beeld rond meneer Griezel te tekenen. Zo zijn er een aantal echte digitale kunstenaars geboren vandaag!


Okan klas 802

De geheime agenten van klas 802 stonden ook vandaag weer klaar voor de Digitale Leesclub. Omdat geheim agenten toch wel een goed geheugen moeten hebben was het belangrijk dit eerst even te trainen met een Memory-spel. Zo moesten de jongeren na het lezen van een fragment in 'Geheim agent oma' een aantal personages weten te linken met belangrijke woorden uit het fragment.

Na deze geheugentraining was het natuurlijk tijd voor wat actie! Zo gingen de jongeren van klas 802 een stop-motion filmpje maken over het leven als geheim agent met een paar nagelbijtende scènes als resultaat.

Okan klas 801

Ook Okan klas 801 bevond zich in deze spannende sfeer. Met het boek 'Dievenschool' van Dirk Nielandt waren de jongeren meteen mee. Het onderwerp van het boek kon de jongeren boeien, wat ervoor zorgde dat ze zeer aandachtig luisterden naar de stem van begeleider Klaas.


Zoals echte dieven ook leren op de dievenschool moesten de leerlingen ook hun omgeving leren kennen op zoek naar het voorwerp om te stelen. Deze omgeving was dit keer de bibliotheek van Kessel-lo. Hier gingen de leerlingen op een heuse zoektocht doorheen de bib naar het winnende woord. Gebruikmakend van de WallaMe app konden de leerlingen tips vinden op de muren van de bib. Ook door het scannen van goed verstopte QR-codes konden de leerlingen tips verdienen, al moesten ze hiervoor eerst een opdracht uitvoeren. Missie geslaagd!